Verimli Ders Çalışma

22.12.2012 2264

A - DERSTEN ÖNCE UYULMASI GERKEN İLKELER:

  • Her öğrenci kendi çalışma ortamına  göre bir çalışma planı hazırlamalı ve bu plana mutlaka  uymalıdır.
  • Çalışma metodunu dersin özelliğine göre  seçmelidir. (Okuma, not tutma, anlatım, tümden gelim, tüme varım gibi) sayısal  dersler çalışırken mutlaka metodu olarak yazarak çalışma metodu  uygulanmalıdır.
  • Ders çalışmaları mutlaka belli bir yerde  sakin bir ortamda bir masa üzerinde yapılmalıdır.
  • Hemen her derste bütün  konular çalışılmalı, konular arasında önemli önemsiz ayrım  yapılmalıdır.
  • Ders araç ve gereçlerini çalışmaya başlamadan önce hazırlamalı, unutulmamalıdır ki araç ve gereç ihtiyacı olduğunda temin edilmeye çalışılırsa hem zaman kaybına hem de dikkat dağılmasına neden olur.
  • Çalışmaya psikolojik olarak hazır olmayan kişi problemlerinden  kendisini soyutladıktan sonra çalışmaya başlamalıdır.
  •  Öğrenmeyi  aralıklarla yapmalı, bu aralıklarda dinlenmeyi, gezinti, söyleşi, müzik ile  yapılabilir.
  • Çalışkan konu kendi başına bir bütün değilse, geçmiş konular  gözden geçirilmelidir.
  • Sözel dersler çalışılırken ana düşünceleri dile  getiren anahtar kelime ve cümleler tespit edilmeli gerekirse renkli kalemle  altları çizilmelidir.
  • İşlenecek konu dersten önce çalışılmalı,  anlaşılmayan yerler tespit edilerek derse girilmelidir.
  • Ders çalışılırken  motive olunmalı, televizyon karşısında veya yatarak çalışmanın etkinliğini  azaltacağı unutulmamalıdır.
  • Düzenli bir defter tutma alışkanlığı  kazanılmalı. Tükenmez kalem yerine kurşun kalem kullanmaya özen  göstermelidir.
  • Çalışırken bir cevabı ezberlemek yerine konuyu anlamaya  veya problemin çözümü yolunu öğrenmeyi seçmelidir.
  • Anlatım dersinin  arkasından sayısal (matematik, fenbilgisi gibi) bir ders  çalışılmalıdır.
  • Sabah kahvaltısı yaparak okula gelmesi, aksi takdirde  ders dinleme dikkatinin azalacağı unutulmamalıdır

B – DERS ESNASINDA UYULMASI GEREKEN  İLKELER:

  • Sınıfta dersler iyi dinlenmesi, ders sırasında başka  şeylerle meşgul olunmamalı, anlamadığı yeri anında öğretmenine  sormalıdır.
  • Öğretmen dersi anlatırken üzerinde durduğu noktalar ve sınıfa  yönetilen sorular not edilmeli ve sonra çalışılmalıdır.
  • Tahtaya yazılan  bilgiler ve problem çözümleri dikkatli bir biçimde deftere geçirilmeli ve  kontrol edilmelidir.
  • Derslerde devamsızlık yapılmamalı, eğer zorunlu  olarak yapılmışsa o dersteki konu arkadaşlardan öğrenilmelidir. Unutulmamalıdır  ki bir sonraki konunun öğrenilmesi bir önceki konunun bilinmesine  bağlıdır.
  • Sınavlarda soruların cevaplarına geçilmeden önce cevaplar  zihinsel tasarlanmalı, kağıtlar verilmeden önce mutlaka kontrol  edilmelidir.          

C – DERSTEN SONRA UYULMASI GEREKEN  İLKELER:

  • Bütün dersler işlendikçe çalışılmalı, konular  biriktirilmemelidir.
  •  Dersler tekrar edilirken, anlaşılmayan konular tespit  edilmeli, bir sonraki derste öğretmenine sorarak öğrenilmeli. Sorarak  öğrenilenlerin unutulmayacağı hatırdan çıkarılmamalıdır.
  • Sayısal dersler  çalışılırken sınıfta öğrenilen çözüm yollarının yanı sıra başka çözüm yollarının  da olup olmadığı kaynak kitaplardan araştırılmalı, özellikle örnek çözümler  çoğaltılmalıdır.
  • Zor anlaşılan konular en verimli çalışma saatleri  ayrılmalıdır.

D – VERİMLİ ÇALIŞMAYI ENGELLEYEN  TUZAKLAR :

  • Gözlerinizi yapamadıklarınıza çevirmek,
  • Müzik eşliğinde  çalışmak,
  • Zorlanılan derslerin dışlanması,
  • Aşırı  kaygı(güvensizlik),
  • Yatarak(uzanarak)çalışmak,
  • Çalışma anında  hayallere dalmak,
  • Uzayıp giden telefon konuşmaları yapmak,
  • Çalışmayı  tamamlamadan bırakmak,
  • Arkadaşlara "hayır!" diyememek,
  • Televizyona  takılıp kalmak,
  • Dersler,konular hakkında yetersiz bilgi sahibi  olmak,
  • Düzenli tekrarlar yapmamak,
  • Plansız, programsız  çalışmak,
  • Kendinizi başkalarıyla kıyaslamak,
  • Zamanı  denetleyememek,
  • Yanlışlardan ders almamak,noksanları gidermemek,
  • Sınav  bilgi ve tekniklerini yeterince bilmemek,
  • Motivasyon noksanlığı,  isteksizlik.